ALARMĂ! Dragnea încearcă blocarea completelor de 5 judecatori și acuză Curtea Supremă că încalcă legea
Dragnea încearcă blocarea completelor de 5 judecatori și acuză Curtea Supremă că încalcă legea!
Presedintele PSD, Liviu Dragnea, cere suspendarea deciziei Colegiului de Conducere a Inaltei Curti prin care s-a stabilit cum vor fi compuse completele de 5 judecatori. El a solicitat ca aceasta suspendare sa fie pana cand Curtea de Apel Bucuresti ar decide daca anuleaza sau nu hotararea Colegiului de Conducere, dezvăluie Ziare.com
Detaliile apar in procesul pe care Liviu Dragnea l-a deschis Inaltei Curti de Casatie si Justitie (ICCJ) si Colegiului de Conducere al ICCJ. In cazul in care cererea de suspendare ar fi acceptata, activitatea completelor de 5 judecatori de la Inalta Curte ar fi blocata pana la solutionarea acestui proces.
Un caz similar este cel in care a fost suspendat regulamentul in cazul concursului de ocupare a functiilor de conducere din cadrul Inspectiei Judiciare, au explicat surse din magistratura pentru Ziare.com.
Dragnea este nemultumit ca procesul in care contesta condamnarea la 3 ani si 6 luni de inchisoare este judecat de un complet care a fost constituit la inceputul acestui an, in baza prevederilor legale.
In vara a intrat in vigoare o noua lege, dar Inalta Curte a explicat ca completele de 5 judecatori au fost trase deja la sorti la inceputul anului si nu vor functiona dupa noua lege retroactiv, ci incepand cu ianuarie 2019. Unul dintre motive: parlamentarii "au uitat" sa puna norme tranzitorii in legea adoptata.
Ce cere Liviu Dragnea
Ziare.com a studiat cererea de chemare in judecata depusa de Liviu Dragnea la Curtea de Apel Bucuresti. El cere:
- Anularea in parte a hotararii de colegiu a ICCJ - este vorba de partea care priveste compunerea completelor de 5 judecatori.
- Obligarea ICCJ si a Colegiului de Conducere al ICCJ de a adopta o noua hotarare de colegiu, "in acord cu dispozitiile legale si cu limitele de competenta stabilite prin Constitutia Romaniei".
- Suspendarea hotararii de colegiu, in ceea ce priveste compunerea completelor de 5 judecatori, pana la solutionarea acestui dosar.
- Sesizarea Curtii Constitutionale cu exceptia de neconstitutionalitate a unor prevederi din Legea 304/2004 privind organizarea judiciara. CCR ar trebui sa decida, potrivit liderului PSD, daca constituirea acestor complete se face "la inceputul fiecarui an" - asa cum este in lege - sau daca se face cand survine o modificare legislativa cu aplicare imediata, "iar evenimentul legislativ este plasat, temporal, pe parcursul anului si nu la inceputul sau sfarsitul acestuia".
- Plata cheltuielilor de judecata.
Cererea de chemare in judecata a lui Liviu Dragnea are 18 pagini. El a mai depus doua hotarari ale colegiului de conducere, 88 si 89 din 2018, plangerea prealabila si dovada achitarii taxei de timbru de 50 de lei.
Ce scrie politicianul
Potrivit lui Liviu Dragnea, el s-a adresat pe 28 septembrie ICCJ cu o plangere prealabila in acest sens, "deoarece este un act administrativ emis cu exces de putere".
Termenul de "exces de putere", la adresa ICCJ, apare de mai multe ori in cererea de chemare in judecata.
"Deoarece paratele nu au dat curs solicitarii mele, am recurs la prezenta actiune in contencios administrativ", arata Liviu Dragnea de ce a deschis acest proces.
In cererea de chemare in judecata, Dragnea critica dur Inalta Curte. Ziare.com a selectat cele mai importante citate din acest document.
De ce cere suspendarea
"Actul administrativ ce face obiectul prezentei cauze este viciat profund prin interpretarea data de catre parate, peste competentele stabilite de lege, in contra prevederilor constitutionale referitoare la separatia puterilor in stat".
"In procesul emiterii unui act administrativ trebuie asigurat un anumit echilibru, precum si anumite garantii de echitate pentru destinatarii lui, intrucat actiunile autoritatilor publice nu pot fi discretionare, iar legea trebuie sa furnizeze individului o protectie adecvata impotriva arbitrariului.
In acest sens, suspendarea executarii actelor administrative reprezinta un eficient instrument procedural aflat la indemana chiar a autoritatii emitente sau a instantei de judecata pentru a asigura respectarea principiului legalitatii, fiind echitabil ca atat timp cat autoritatea publica sau judecatorul se afla in proces de evaluare, sa existe posibilitate ca acestea sa nu-si produca efecte asupra celor vizati".
"Paratele si-au asumat aplicarea selectiva a dispozitiilor Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, asa cum au fost modificate prin Legea nr. 207/2018, fara nicio justificare legala, cu consecinta periclitarii situatiei juridice a proceselor inregistrate dupa data de 23 iulie 2018 pe rolul completurilor de 5 judecatori in materie penala, printr-o apreciere discretionara, straina componentei de legalitate ce se subsumeaza dreptului la un proces echitabil: dreptul fiecarei parti la o instanta independenta si impartiala, in conditii egale cu ceilalti cetateni".
"Practic, prin vointa discretionara a paratelor, a fost amanata data intrarii in vigoare a anumitor prevederi legale din Legea nr. 304/2004 privitoare la formarea completurilor de 5 judecatori in materie penala, in contra dispozitiilor legale si anihiland vointa legiuitoare".
Paguba iminenta
Care ar fi fost paguba iminenta pentru care Dragnea cere suspendarea actului?
"Va rog sa observati ca si aceasta este indeplinita, avand in vedere efectele pe care actul administrativ le produce in planul legalei functionari a instantei, influentand repartizarea aleatorie a cauzelor prin limitarea distribuirii dosarelor la doua complete, in conditiile in care functionarea completurilor de 5 judecatori nu mai este limitata ca si anterior, in prezent aceasta compunandu-se din toti judecatorii sectiei penale, iar compunerea acestora cu judecatori cu functii de conducere este conditionata de prealabila tragere la sorti".
De ce cere anularea hotararii
Pe fondul cererii de anulare, Liviu Dragnea arata ca judecatorii cu functii de conducere ar trebui scosi de la conducerea completelor de 5 judecatori, daca nu au fost trasi la sorti pentru a face parte din acest complet.
"Excluderea din compunerea completurilor de 5 judecatori a celor cu functii de conducere, in situatia in care acestia nu au fost trasi in prelabil la sorti".
"Incepand cu data de 23 iulie 2018, presedintele ICCJ, impreuna cu Colegiul de Conducere al instantei, ar fi trebuit sa asigure functionarea in mod legal a tuturor completurilor de judecata prin organizarea activitatii lor in acord cu noile dispozitii legale".
"Paratele si-au arogat competente care tin de sfera puterii legiuitoare, reglementand dispozitii cu valoare de norme tranzitorii pentru instanta suprema, procedeu de o gravitate exceptionala, impiedicand astfel functionarea normala a justitiei".
"Ignorand si incalcand legea, paratele anihileaza drepturile pe care Constitutia le garanteaza tuturor persoanelor de pe teritoriul Romaniei, de a avea acces liber la justitie independenta si dreptul la un proces echitabil".
"Asadar, Hotararea nr. 89/septembrie 2018 adoptata de parata este nelegala in parte - pct. d) al acesteia, fiind dispusa cu exces de putere. Adaugarea la lege prin modalitatea expusa mai sus este de natura a aduce atingere independentei Justitiei".