Agenția Spațială Europeană lansează Misiunea IXV (Intermediate eXperimental Vehicle)
Agenția Spațială Europeană (European Space Agency - ESA) lansează miercuri Misiunea IXV (Intermediate eXperimental Vehicle) iar evenimentul care va avea loc la portul spațial european din Guyana Franceză poate fi urmărit online, de la ora 14,30, ora României, informează Agenția Spațială Română (ROSA), într-un comunicat transmis AGERPRES.
Misiunea poate fi urmărită live pe Arianespace TV și ESA TV . Misiunea IXV va testa aspecte legate de sistem și tehnologii de ultimă oră, pentru a oferi Europei capacitatea de reintrare independentă în atmosferă, precum și bază pentru a dezvolta sisteme de transport spațial refolosibile. Misiunea va valida modele de sisteme de transport care încorporează atât simplitatea unor capsule, cât și performanța vehiculelor cu aripi (lifting-bodies), având un grad înalt de controlabilitate și manevrabilitate pentru o aterizare de precizie.
Misiunea va dura 100 de minute de la lansare până la aterizare.
Cântărind aproximativ două tone și având dimensiunile unei mașini, IXV se potrivește confortabil în interiorul carenajului protectiv al rachetei Vega. Carcasa din două piese se va deschide pentru a elibera vehiculul la o altitudine de 320 km.
După separarea de Vega la 320 km deasupra Pământului, vehiculul lung de 5 metri și cu o greutate de două tone va urca la o înălțime de aproximativ 450 km și apoi va începe să coboare pentru reintrare în atmosferă, înregistrând o cantitate mare de date de la un număr mare de senzori convenționali și avansați. Viteza de reintrare de 7,5 km/s la o altitudine de 120 km va crea aceleași condiții ca acelea în care se află un vehicul ce se întoarce de pe orbită joasă, explică reprezentanții ROSA.
IXV va aluneca prin atmosferă la viteze hipersonice pentru a testa noile tehnologii de reintrare ale Europei, înainte ca parașutele să intre în funcțiune pentru a încetini coborârea în vederea unei aterizări în siguranță în Oceanul Pacific. O serie de baloanele de flotare vor menține vehiculul pe linia de plutire după aterizare, de unde va fi recuperat de către o nava pentru analize detaliate.
Centrul de Control al Misiunii din cadrul ALTEC (Advanced Logistics Technology Engineering Centre) din Torino, Italia, va monitoriza îndeaproape IXV pe durata misiunii. Centrul va fi, de asemenea, responsabil pentru coordonarea tuturor activităților terestre, inclusiv stațiile fixe de la sol din Libreville (Gabon) și Malindi (Kenya), și stația navală de pe nava de recuperare din Oceanul Pacific.
Un cost de aproximativ 150 milioane de euro este estimat pentru proiectarea și dezvoltarea vehiculului XIV, pentru echipamentul suport de la sol și segmentul terestru (upgradarea centrului de control al misiunii, antena navală, kit-urile de telemetrie, rețeaua de comunicații), împreună cu operațiunile de validare și cele din cadrul misiunii. Acest cost include cheltuielile legate de navă de recuperare, dar exclude costul rachetei Vega, arată ROSA.
O asemenea expertiză reprezintă, potrivit specialiștilor, o "piatră de temelie" pentru trepte de lansare reutilizabile, aducerea de mostre de pe alte planete și întoarcerea echipajului din spațiu, precum și pentru viitorul unor domenii precum Observarea Pământului, cercetări științifice în microgravitație, servicii de întreținere a sateliților și misiuni de scoatere din uz.
Rezultatele inițiale ale zborului, menționează sursa citată, vor fi date publicității aproximativ șase săptămâni mai târziu. Acestea vor fi folosite în cadrul programului Pride (Programme for Reusable In-Orbit Demonstrator for Europe), care este în faza de studiu ca urmare a finanțării obținute la ultimele două Consilii Ministeriale ESA.
AGERPRES