Adevărul despre măștile de oxigen. Cât timp ai oxigen în avion, în caz de urgență. Ce dezvăluiri fac piloții
Înțelegerea funcționalității și limitărilor măștilor de oxigen poate oferi liniște și poate pregăti pasagerii pentru situații de urgență.
Masca de oxigen vitală în situații de urgență în avioane Foto Leonardo Zhukovsky via Shutterstock
Măștile de oxigen din avioane sunt un element esențial de siguranță, concepute pentru a proteja pasagerii și echipajul în caz de pierdere bruscă a presiunii cabinei.
Când măștile de oxigen se activează într-o urgență, este important să știm cât timp vor furniza aer și la ce să ne așteptăm în această perioadă crucială. Mulți călători se întreabă cât durează alimentarea cu oxigen și cum funcționează acest mecanism.
O serie de piloți au dezvăluit presei cât timp durează măștile de oxigen, printre altele.
Care este scopul măștilor de oxigen din aeronavele comerciale. „Jungla de cauciuc”
Aerul la altitudini mari este rarefiat, iar nivelul de oxigen este foarte scăzut, așa că aeronavele au sisteme inteligente pentru a menține presiunea din cabină la un nivel echivalent cu o altitudine de aproximativ 1.524 - 2.438 de metri. Stând într-un avion , într-un fel, este ca și cum ai vizita Ciudad de México sau Bogotá.
O pierdere de presiune, prin urmare, este o problemă semnificativă – și potențial periculoasă. Dacă se întâmplă brusc – din cauza unei bombe, de exemplu – forțele rezultate pot deteriora sau distruge avionul. Din fericire, majoritatea decomprimărilor nu sunt explozive și sunt ușor de gestionat de către echipaj.
„Accidentele sau decesele cauzate de problemele de presiune sunt extrem de rare, chiar și în cazul unei decomprimări rapide cauzate de o gaură sau o perforare. Dacă presiunea din cabină scade sub un anumit prag, măștile vor fi eliberate de la plafon, expunând pe toată lumea la așa-numita «junglă de cauciuc». Dacă te confrunți cu acest spectacol, pune-ți masca și încearcă să te relaxezi. Avionul va ajunge la o altitudine sigură în scurt timp, iar toată lumea va avea câteva minute de oxigen de rezervă”, a explicat Patrick Smith, pilot și autor al cărții «Cockpit Confidential» pentru The Sydney Morning Herald .
„Măștile de oxigen sunt un element esențial de siguranță în avioane”
Sandeep Chandra, pilot la JetBlue și fost pilot de luptă în Forțele Aeriene Indiene a menționat pentru Indian Express: „Măștile de oxigen sunt un element esențial de siguranță în avioanele comerciale, fiind concepute pentru a furniza oxigen vital pasagerilor și echipajului în situații de urgență. Aceste măști sunt ingenios proiectate pentru a se activa automat atunci când presiunea din cabină scade la niveluri nesigure, de obicei la altitudini de peste 4.200 de metri”.
Ascunse în panouri deasupra fiecărui scaun, măștile sunt conectate la o rețea complexă de tuburi care traversează întregul avion. Odată activate, ele oferă o linie vitală de siguranță , permițând pasagerilor să respire normal într-un mediu unde oxigenul este insuficient pentru a susține conștiența.
Cât timp oferă măștile de oxigen dintr-un avion oxigen pentru pasageri
Alimentarea cu oxigen în majoritatea avioanelor comerciale este calculată cu atenție pentru a dura „aproximativ 15 minute”, deși această durată poate varia ușor în funcție de modelul aeronavei și designul sistemului.
Această perioadă nu este aleatorie; ea este determinată în funcție de profilul de coborâre de urgență al avionului, susțin piloții: „În cazul unei depresurizări a cabinei, piloții sunt instruiți să execute o coborâre rapidă la o altitudine sigură pentru respirație, de obicei în jur de 3.000 de metri . Alimentarea cu oxigen de 15 minute oferă un tampon crucial, asigurând că pasagerii au suficient oxigen pentru a rezista pe durata acestei coborâri, chiar și de la altitudinea maximă de croazieră a aeronavei”.
Piloții sunt primii care își vor pune măștile proprii și vor începe o coborâre rapidă: „Dacă coborârea de urgență pare periculos de rapidă, nu este pentru că avionul s-ar prăbuși: este pentru că echipajul face exact ceea ce trebuie. Pentru pasageri, sunt sigur că pare ca un montagne russe, dar totul este coordonat cu atenție și autopilotul este activ pe tot parcursul procedurilor.”
Dar ce se întâmplă dacă zbori deasupra Himalayei și nu poți coborî la 3048 de metri? În astfel de situații, piloții urmează rute prestabilite de depresurizare care permit o coborâre graduală, în etape: „Chiar și deasupra munților, întotdeauna există posibilitatea de a ajunge la o altitudine sigură înainte să se epuizeze oxigenul suplimentar”.
Dovezile demonstrează că sunt disponibile 12 - 15 minute de oxigen.
Cum este gestionată și distribuită alimentarea cu oxigen
Aeronavele comerciale moderne funcționează cu o cabină presurizată care simulează o altitudine confortabilă între aproximativ 1.500 și 2.400 de metri, indiferent de altitudinea reală. Această presurizare este realizată prin sisteme sofisticate de control ambiental, care comprimă aerul din exterior și reglează eliberarea acestuia în cabină.
Dacă acest sistem cedează sau aeronava suferă daune structurale care duc la depresurizare, altitudinea cabinei crește rapid. La aproximativ 4.200 de metri, măștile de oxigen se activează automat pentru siguranța pasagerilor.
Piloții au controale suplimentare în cabină pentru a activa manual măștile de oxigen dacă este necesar, oferind un nivel suplimentar de siguranță în cazul defecțiunilor sistemului sau al unor posibile probleme de presurizare.
Nu există un protocol special de verificare, au mai dezvăluit piloții în privința măștilor de oxigen: „Orice defecțiune în sistemul de oxigen va activa un semnal luminos de avertizare în cabina de pilotaj, iar, evident, acest lucru este un semn că în astfel de situații avionul nu poate decola până când echipa de mentenanță nu investighează și rezolvă problema”.
Ce se întâmplă dacă refuzi să folosești masca de oxigen
Dacă cabina a pierdut presiune, hipoxia (practic, lipsa de oxigen) va afecta rapid creierul, motiv pentru care vor fi experimentate simptome care includ greață și dureri de cap – dar și euforie.
Potrivit Airbus, dacă un avion pierde presiunea la 12.192 de metri altitudine, cei de la bord au doar 18 secunde de „conștiență efectivă” fără oxigen suplimentar. Odată ce euforia dispare, hipoxia te face inconștient și poate provoca daune cerebrale sau chiar moarte.
Și mai există un aspect de avut în vedere: contrar așteptărilor, sacul măștii de oxigen nu se va umfla. Pasagerii au raportat că au experimentat hipoxie după ce au crezut că masca este defectă pentru că sacul nu se umfla, ceea ce i-a determinat să o îndepărteze. De aceea, avertizarea referitoare la acest aspect este întotdeauna inclusă în prezentările de securitate.
„Oxigenul este furnizat într-un flux constant. Sacul nu se umflă precum un sac de resuscitare utilizat în sala de operație. Cât de plin devine depinde de ritmul de respirație al fiecărei persoane. Dacă ritmul de respirație este foarte rapid, aerul este inhalat mai repede și, astfel, sacul se va umfla mai puțin. Dacă tot aerul nu este inhalat, o parte va rămâne în sac, umflându-l parțial”, a explicat un purtător de cuvânt al British Airways.
În plus, generatorul de oxigen poate deveni extrem de fierbinte – așa că nu trebuie atins. Mulți pasageri pot simți chiar un miros de ars, dar nu este motiv de îngrijorare. Deoarece rezervoarele de oxigen sunt grele și voluminoase, aeronavele utilizează un sistem mai complex, format dintr-un amestec de substanțe chimice care, atunci când sunt arse, eliberează oxigen.
Prin urmare, masca de oxigen este esențială în timpul zborului cu avionul în situații critice și trebuie purtată conform recomandărilor însoțitorilor de zbor!
Sursa: adevarul.ro