Aderarea la proiectul „Noul Drum al Mătăsii” a fost o decizie „odioasă și pripită”, spune ministrul italian al apărării
Italia a luat o decizie „odioasă și pripită” atunci când s-a alăturat Iniţiativei Belt and Road (BRI) a Chinei în urmă cu patru ani, deoarece s-a dovedit că în loc să stimuleze exporturile, a triplat de fapt importurile, a declarat ministrul italian al apărării, Guido Crosetto, într-un interviu acordat Corriere della Sera.
Guido Crosetto a criticat participarea Italiei la proiectul de infrastructură chinez FOTO EPA-EFE
„Decizia de a adera la (noul) Drum al Mătăsii a fost un act nesăbuit şi ticălos, făcut de guvernul lui Giuseppe Conte, care a dus la un dublu rezultat negativ. Am exportat o încărcătură de portocale în China şi ei şi-au triplat exporturile în Italia în trei ani", a arătat Guido Crosetto.
„Problema este acum: cum să ne retragem (din BRI) fără a deteriora relaţiile (cu Beijingul). Pentru că este adevărat că China este un concurent, dar este şi un partener", a adăugat ministrul italian al apărării.
Italia a aderat la BRI în timpul guvernului anterior condus de Giuseppe Conti, devenind astfel singura mare ţară occidentală care a făcut un astfel de pas (2019). Acum, noul guvern de dreapta al Giorgiei Meloni analizează cum să iasă din acest acord numit şi Noul Drum al Mătăsii.
Acordul se va reînnoi automat în martie 2024, dacă Italia nu va face o cerere oficială de retragere până în luna decembrie a acestui an.
Ministerul chinez de Externe a declarat anterior că, în opinia sa, „China și Italia ar trebui să își exploreze în continuare potențialul de cooperare” în cadrul BRI și „să consolideze cooperarea reciproc avantajoasă pentru a căuta rezultate mai fructuoase”.
În comentariile citate în ediția în limba engleză a ziarului Global Times, afiliat la stat, în luna mai, purtătorul de cuvânt al ministerului de externe, Wang Wenbin, a adăugat că cele două națiuni au înregistrat „rezultate fructuoase” în multe domenii ca urmare a BRI.
De atunci, Beijingul a lansat o campanie diplomatică pentru a încerca să convingă Italia să reînnoiască acordul, trimițând oficiali de rang înalt în această țară pentru a face lobby în acest sens.
Proiectul chinez BRI are în vedere reconstruirea vechiului Drum al Mătăsii pentru a conecta China cu Asia, Europa şi chiar dincolo de ea, cu mari cheltuieli de infrastructură. Criticii îl văd însă ca pe un instrument prin care China îşi extinde influenţa geopolitică şi economică.
Sursa: adevarul.ro