Acuzații EXPLOZIVE! La noi, MUȚENIE TOTALĂ! Cehia și Slovacia ATACĂ multinaționalele alimentare!
Uite un subiect care la noi suscită... muțenie totală. Deși, dacă ai fost în Vest n-ai cum să nu constați că în România, în acest moment, mâncăm resturile Europei! Alții au început să mârâie la ei! Cehia și Slovacia atacă multinaționalele alimentare: Produsele vândute în Estul Europei au o calitate mai proastă!
Țările din Europa Centrală vor să termine cu diviziunea Est-Vest când vine vorba despre calitatea produselor alimentare, scrie publicația europeană Politico citată de RFI.
Este vorba despre așa-numitele „alimente cu dublă calitate” – de la mărci cunoscute de răcoritoare la batoane de pește – aflate sub radarul guvernelor Europei Centrale de ani de zile pentru că sunt de o calitate mai slabă decât produse similare care se vând în vechile state membre ale Uniunii.
Presedinția slovacă a Consiliului Uniunii Europene încearcă acum să combată standardele duble prin lansarea unor reglementări mai stricte la nivel european. Slovacii, susținuți puternic de cehi, văd aceasta ca pe o denaturare inechitabilă a pieței unice.
Cercetătorii au descoperit alimente ambalate care arată la fel în Germania și Republica Cehă, dar nu sunt aceleași în interior – versiunea din Praga este de multe ori de o calitate inferioară. Un studiu realizat de Facultatea de Chimie și Tehnologie a Universității din Praga a examinat ingrediente din produse de marcă vândute la supermarket în Germania și în Cehia și au găsit ingrediente semnificativ diferite.
Slovacii și cehii vor acum reglementări puternice care să elimine aceste diferențe la nivel european.
Reprezentanții din industria alimentară spun însă că, de fapt, diferențele „sunt pur și simplu din cauza particularităților gusturilor naționale din întreaga UE”.
Un purtator de cuvant al lobbyului industriei alimentare de la Bruxelles, spune că diferențele de ingrediente vin din faptul că unele produse sunt realizate în diferite fabrici, care fiecare au procese de producție separate. Astfel ar apărea percepția că pe piețele est-europene se livrează produse de calitate inferioară.
Primele studii comparative au fost realizate în 2011 de Asociația Consumatorilor din Slovacia, care a cumpărat și comparat produsele din supermarketuri din Germania, Austria, Cehia, Polonia, Slovacia, Ungaria, România şi Bulgaria. Studiul a arătat diferențe de calitate între produse similare.
Un ultim studiu a fost derulat în 2015 al Universității de Chimie și de Tehnologie din Praga a comparat ingredientele folosite în produse care se vând, sub același brand, în Germania și în Cehia.
Rezultate:
Sticla de 1 litru de Sprite care se vinde în Germania conține zahăr ca unic îndulcitor. Aceeași sticlă vândută în Cehia conține fructoză, sirop de glucoză și îndulcitori artificiali precum aspartan și acesulfan. Sticla de Sprite din Cehia este și mai scumpă.
Pachetele cu ”fish fingers” Iglo vândute în Cehia conțin cu 7% mai puțin pește decât produsul similar vândut în Germania.
Sticlele Nestea lemon, marcă a Nestlé și Coca-Cola, conțin în versiunea de pe piața cehă o cantitate mai mare de îndulcitori artificiali și cu 40% mai puțin extract de ceai decât versiunea vândută în Germania.
Guvernele slovac și ceh consideră injuste aceste practici. ”Adevărul este că oamenilor din Centrul și din Estul Europei le pasă de aceste diferențe, mulți o percep ca discriminare”, spune europarlamentarul Olga Sehnalová.
”Folosim studii de piață care ne ajută să îmbunătățim produsele și să aplicăm noi rețete, care răspund așteptărilor specifice consumatorilor locali”, afirmă purtătorul de cuvânt al Nestlé, Olivera Međugorac.
Coca-Cola, producătorul Sprite, a afirmat că a echivala utilizarea îndulcitorilor artificiali cu calitatea scăzută este un mod ”simplist” de a privi lucrurile și a precizat că rețeta folosită pentru Sprite-ul vândut pe piața cehă este identică cu cea folosită în Spania sau SUA. În ceea ce privește ingredientele diferite ale Nestea din Germania și Cehia, Coca Cola a subliniat că a doua rețetă conține cu 35% mai puțin zahăr, lucru benefic sănătății.
Diferențe de calitate se constată inclusiv la produse comercializate în supermarketuri sub brand propriu.
O cercetare dTest a studiat produsele pe care Kaufland le comercializează sub brand propriu, K-Classic, în Germania și Cehia. Astfel:
Pâinea prăjită conține 59% făină de grâu în Germania și 19% făină de grâu în Cehia
Cipsurile cu paprika conțin 34% ulei de floarea soarelui, în Cehia 14% ulei de floarea soarelui și 21% ulei de palmier.
Cârnații proaspeți K-Classic conțin, în varianta cehă, mai multe grăsimi și mai puțină carne decât produsul similar din Germania
Kaufland afirmă că ”marea majoritate” a produselor proprii conțin aceleași ingrediente, însă unele diferențe ar putea apărea din cauza faptului că rețeaua are furnizori diferiți în Europa. ”Produsele K-Classic respectă cele mai înalte standarde, care sunt verificate periodic”, afirmă un purtător de cuvânt al lanțului de magazine.
O bătălie cu morile de vânt
Așa-numitut ”dublu standard al produselor” este de ani de zile în atenția guvernelor din Europa Centrală, iar debutul președinției slovace a Consiliului UE a generat speranțe sporite în Cehia și Slovacia că organismul european va declanșa o luptă pentru unificarea standardelor de calitate în întreaga Uniune.
În acest moment însă, cu două luni înainte de finalul mandatului președinției slovace, este greu de presupus că mai este suficient timp pentru ca Slovacia să convingă statele importante să se alăture inițiativei.
Oprirea dublului standard și obligarea companiilor să pună în vânzare produse identice în toată piața europeană presupune revizuirea legislației în domeniul alimentar- o întreprindere care nu este dorită nici de industria alimentară, nici de Comisia Europeană.
Un membru al guvernului ceh anunță că inițiativa Pragăi a primit un sprijin redus, numai din partea Bulgariei, Croației și Estoniei, care au efectuat propriile cercetări în materia calității produselor importate.
Eterna și fascinanta Românie
Chestiunea calității produselor alimentare vândute în piața românească a fost atinsă pentru prima oară de un reprezentant al guvernului României în decembrie 2015, de către proaspăt instalatul Achim Irimescu la Agricultură. Una dintre primele declarații făcute în calitate de ministru a șocat: Multe produse din străinătate care ajung în România se vând pentru că sunt din segmentul cel mai ieftin, dar, astfel, populația este otrăvită și producătorul român omorât.
”Orice guvern are datoria să își apere și producătorul și consumatorul. Din cauza aceasta cred că nu am făcut suficient până acum și eu vă promit că voi face tot ce îmi stă în putință pentru a ajuta românul să consume cât mai multe produse românești”, a spus Achim Irimescu.
Până la Achim Irimescu, nimeni n-a avut nimic de obiectat față de calitatea produselor importate. Mai mult, diverse autorități române au criticat studiile făcute în Cehia sau în Slovacia.
În 2011, Răzvan Resmeriţă, director la Centrul European al Consumatorilor din România, afirma public: ”Eu nu sunt de acord cu rezultatele studiului făcut în Slovacia. Din cunoştinţele mele, discriminarea concretizată printr-o calitate mai bună a produselor importate pentru consumatorii din vest şi o calitate mai slabă pentru cei din est nu există.”
* Culmea ridicolului a fost însă atinsă de Asociaţia pentru Protecţia Consumatorului din România, care în același an 2011, a anunțat că a făcut testele comparative care au demonstrat că unii detergenţi sunt mai buni la noi decât în alte state occidentale.