ACUE: Mecanismul de compensare a facturilor la energie este discriminatoriu
Mecanismul de compensar şi plafonare este complex şi o să conducă la acumularea de costuri suplimentare pentru participanţii la piaţă, într-un mod discriminatoriu, se arată într-un comunicat al Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE), remis, joi, AGERPRES.
Federaţia ACUE apreciază ca fiind necesară intervenţia autorităţilor pentru a compensa creşterile de preţuri ale energiei.
"Mecanismul de compensare a facturilor pentru energie electrică şi gaze naturale şi cel de plafonare a preţurilor, adoptate recent, sunt complexe şi generează impredictibilitate atât la nivelul furnizorilor, cât şi în relaţia lor cu consumatorul final. Pentru a se asigura o înţelegere unitară a procesului de implementare şi a se determina, în timp util, beneficiarii şi modalităţile de aplicare a facilităţilor stabilite, solicităm adoptarea cu maximă celeritate a reglementărilor secundare", se arată în comunicat.
Situaţia actuală este excepţională şi membrii Federaţiei ACUE apreciază eforturile autorităţilor de a identifica măsuri imediate pentru a reduce impactul creşterilor de preţuri asupra gospodăriilor şi a întreprinderilor în sezonul rece. ACUE a promovat în mod constant introducerea unui mecanism simplu de compensare care să nu conducă la costuri suplimentare pentru participanţii la piaţă într-un mod discriminatoriu.
În ceea ce priveşte mecanismul de decontare propus, Federaţia ACUE îşi exprimă îngrijorarea şi consideră că procesul avut în vedere va conduce la acumularea unor costuri suplimentare semnificative pentru furnizorii şi distribuitorii de energie. Mai mult, mecanismul de decontare nu are la bază o evaluare reală a efortului bugetar care să permită previzionarea, respectiv anticiparea cheltuielilor în bugetul de stat, pentru a putea fi acoperite în mod cert, în termenele prevăzute.
Aceste aspecte, coroborate cu lipsa unei rectificări bugetare în timp util vor îngreuna/bloca recuperarea într-un interval de timp rezonabil a costurilor reale, ceea ce va duce la acumularea unor pierderi greu de suportat la nivelul furnizorilor şi distribuitorilor şi va pune companiile în imposibilitatea de a-şi susţine financiar operaţiunile.
"Federaţia ACUE îşi reafirmă sprijinul pentru implementarea politicilor decise de autorităţi, dar este responsabilitatea noastră, ca partener de dialog implicat direct în implementarea acestor prevederi, să subliniem efectele asupra mediului de afaceri care, în opinia noastră, reprezintă un risc real asupra stabilităţii financiare a furnizorilor şi distribuitorilor de energie, putând genera dezechilibre majore pe piaţa de energie şi, implicit, o presiune şi mai mare pe preţurile la consumatorul final", a afirmat Dana Dărăban, director executiv.
În opinia membrilor ACUE, modelul de plafonare a preţurilor adoptat nu stimulează concurenţa şi nici o politică prudentă de achiziţie a energiei.
Prin impunerea aceluiaşi plafon tuturor furnizorilor, măsura va genera inechitate în rândul acestora. Tarifele reglementate din componenta preţului final sunt diferite, în funcţie de operatorul de distribuţie iar măsura va conduce la tratament diferenţiat între furnizori. Mai mult, concurenţa prin preţ este suspendată, urmând ca toţi furnizorii să vândă energie electrică la preţul de 1 leu per kWh, respectiv gaze naturale la preţul de 0,37 lei per kWh. Nu în ultimul rând, preţul de referinţă pentru stabilirea sumelor ce urmează a fi compensate de către statul român nu se raportează la un interval de timp similar celui pentru care se alocă compensarea iar modul de calcul al preţului de referinţă nu reflectă valoarea reală a sumelor de recuperat pentru unii furnizori, în speţă pentru cei care au o politică prudentă de achiziţii a energiei din piaţa angro.
În acelaşi timp, elementele introduse în legătură cu tarifele reglementate interferează cu independenţa autorităţii de reglementare, aceste tarife fiind în sarcina exclusivă a reglementatorului.
Exceptarea de la plata tarifelor reglementate va priva operatorii de distribuţie şi transport de principalele surse de finanţare. În forma adoptată, nu există o evaluare a efortului bugetar pentru compensarea diferenţelor şi nu este prevăzut niciun mecanism de recuperare a acestor costuri de către operatorii de transport şi de distribuţie de energie. În acelaşi timp, plafonarea tarifelor reglementate generează diferenţe considerabile între valorile recunoscute de autoritatea de reglementare şi preţul real, generând un venit amânat. Acumularea unor costuri suplimentare afectează viabilitatea financiară a acestora şi poate duce, in extremis, până la incapacitate de plată şi pierderea eligibilităţii de a accesa fonduri europene.
Nu în ultimul rând, supraimpozitarea veniturilor producătorilor de energie din surse regenerabile (în principal eolian şi solar) este o măsură contraindicată, în condiţiile în care, pentru a-şi atinge obiectivele asumate prin PNRR şi PNIESC, România trebuie să depună toate eforturile pentru a creşte capacitatea de producţie din surse regenerabile şi să încurajeze investiţiile în acest sector, mai spun reprezentanţii companiilor. AGERPRES/(autor: Florentina Cernat, editor: Andreea Marinescu, editor online: Ady Ivaşcu)