Acciza lui Ponta, preţul corect: 4,9 eurocenţi în loc de 7. Preţul benzinei a depăşit pragul psihologic de 7 lei/litru
Statul estimează că va încasa 2 miliarde de lei în acest an din aplicarea accizei de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi, însă aproape 500 de milioane de lei urmează să fie rambursate transportatorilor pe baza facturilor şi fermierilor sub forma unei subvenţii mai mari pe motorina utilizată. Astfel, încasările nete la bugetul statului vor fi în acest an de 1,5 miliarde de lei, bani care, cel puţin la nivel declarativ, ar trebui să ajungă în autostrăzi. Totuşi, statul ar fi putut miza pe aceleaşi încasări aplicând tuturor consumatorilor de carburanţi o acciză mai mică, respectiv de 4,9 eurocenţi, potrivit calculelor „Adevărul“.
Potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă elaborat de Ministerul Finanţelor , care urmează să fie discutat astăzi în şedinţa de Guvern, transportatorii de mărfuri cu autovehicule cu o masă de minimum 7,5 tone şi cei de persoane cu maşini de minimum 9 locuri vor primi înapoi 4 eurocenţi din cei 7 eurocenţi aferenţi accizei suplimentare. Măsura, susţin oficialii, va combate eventualele efecte pe orizontală asupra evoluţiei preţurilor în toată economia şi va menţine competitivitatea la nivel internaţional a transportului de călători.
De asemenea, subvenţia pe litrul de motorină acordată fermierilor va fi majorată începând cu această lună de la 1,51 lei la 1,8 lei tocmai pentru a compensa această acciză .
Efecte perverse
Există însă două efecte perverse ale aplicării acestor excepţii privind plata accizei suplimentare la carburanţi. În primul rând, se creează discriminări în rândul consumatorilor: persoanele fizice vor plăti acciza în integralitate, dar şi firmele care nu intră în categoria marilor transportatori. Şi, în ciuda faptului că marii transportatori sunt scutiţi parţial de acciza de 7 eurocenţi, asta nu înseamnă că nu vor aplica majorări de tarife care, într-un final, vor ajunge pe rafturile magazinelor şi, implicit, în buzunarele românilor.
În al doilea rând, rambursarea parţială a accizei va crea birocraţie, dar şi costuri suplimentare de administrare a acestui proces. Sumele vor fi rambursate către transportatori trimestrial pe baza facturilor. Astfel, un număr de funcţionari va trebuie să verifice fiecare factură care vine spre rambursare. Iar dacă Guvernul mizează pe reducerea evaziunii fiscale în rândul transportatorilor prin această măsură, efectul ar putea fi chiar invers.
Cei care au evazionat până acum statul, prin alimentarea „la negru“ cu carburanţi, nu ar avea acum motive să se conformeze voluntar: riscul este acelaşi, iar costurile sunt mai mari decât cele dinaintea aplicării accizei. În plus, facilitatea de recuperare a accizei ar putea pune imaginaţia transportatorilor la treabă în încercarea de a procura facturi fictive de achiziţie de carburanţi.
O acciză mai mică şi echitabilă
Pentru a înlătura aceaste două efecte perverse, inechitatea şi birocraţia suplimentară, dar să mizeze pe aceleaşi încasări la bugetul statului, Guvernul ar fi putut aplica o acciză mai mică tuturor consumatorilor. Potrivit calculelor „Adevărul“, în acest scenariu, acciza suplimentară s-ar ridica la 4,9 eurocenţi pe litru de motorină sau benzină, în loc de 7 eurocenţi.
În România se consumă anual 7 miliarde de litri de carburanţi (5 miliarde de litri de motorină şi 2 miliarde de litri de benzină). Pentru trei trimestre, intervalul 1 aprilie – 31 decembrie, consumul este de aproximativ 5,25 miliarde de litri. Împărţind încasările estimate de 1,5 miliarde de lei la toată cantitatea de carburanţi consumată, reiese astfel o acciză, cu tot cu TVA, de 28,7 bani pe litrul (6,067 eurocenţi, la cursul de 4,73 lei/euro la care se calculează acciza în 2014). Eliminând TVA, acciza ar fi de 4,89 eurocenţi (23,14 bani) în loc de 7 eurocenţi (33,11 bani).
Recapitulând, o acciză de 4,9 eurocenţi aplicată pentru toţi şoferii ar fi adus aceleaşi încasări la buget, preţuri mai mici la pompă cu peste 12 bani, ar fi eliminat inechitatea între consumatori şi nu ar fi necesitat o mobilizare de forţe în rândul funcţionarilor pentru gestionarea facturilor de la transportatori.
Cum a vrut Ponta să convingă benzinarii să nu crească preţurile
La începutul lunii decembrie, premierul Victor Ponta a avut o întâlnire cu reprezentanţii companiilor petroliere pentru a-i convinge să nu majoreze preţul carburanţilor în urma introducerii accizei suplimentare. Pentru asta, Guvernul le-a oferit o amânare a creşterii cotei de biocarburant pentru motorină şi o uşoară reducere în cazul benzinei. Majorarea stabilită în calendarul iniţial ar fi avut un impact mediu asupra costului de 3-4 bani pe litru de carburant, astfel că benzinarii nu s-au lăsat convinşi. În plus, amânarea calendarului privind majorarea cotei de biocarburant s-a aplicat în toate statele Uniunii Europene ca urmare a schimbării strategiei Comisiei Europene în acest domeniu.
Preţul benzinei a spart pragul psihologic de 7 lei
Aplicarea accizei suplimentare la motorină şi benzină de la 1 aprilie s-a simţit instantaneu şi la pompă. Preţul litrului de carburanţi a crescut de pe o zi pe alta cu 39-46 de bani în benzinăriile marilor companii petroliere din România. În unele cazuri, preţul litrului de benzină premium a depăşit pragul psihologic de 7 lei. De exemplu, în cartierul Pipera din Capitală, benzina premium se vinde cu 7,02 lei/litru la Rompetrol şi la OMV. Preţurile practicate de o companie pot varia de la o benzinărie la alta cu plus sau minus 5% faţă de valorile medii în funcţie de amplasarea acesteia.
De exemplu, la o staţie Rompetrol din cartierul bucureştean Fundeni, benzina 95 se vindea luni cu 5,83 lei/litru, iar motorina 95 – cu 5,9 lei/litru. Ieri, la aceeaşi staţie, preţurile erau de 6,26 lei/litru, respectiv 6,36 lei/litru. Sau, la o benzinărie Petrom din Alexandria, preţul litrului de benzină a crescut de la 5,76 lei la 6,17 lei, iar la motorină de la 5,8 lei la 6,21 lei. Astfel, pentru un plin de rezervor, un şofer trebuie să scoată din buzunar cu aproape 25 de lei mai mult decât înainte de aplicarea accizei suplimentare.
Pentru a evita scumpirile aplicate de ieri în benzinării, cei mai mulţi şoferi şi-au alimentat maşinile cu carburanţi încă de luni, astfel că în mai multe staţii din ţară s-au format cozi de sute de metri. „Nu am mai avut un flux atât de mare niciodată. N-am apucat nici să mănânc azi. Lucrez de zece ani aici, dar n-am mai văzut aşa ceva“, a spus reprezentantul unei benzinării din Iaşi.
Sursa: adevarul.ro