Accidentul aviatic din Apuseni: Procurorii vor să afle procedurile privind activităţile de prelevare şi transplant de organe

Accidentul aviatic din Apuseni: Procurorii vor să afle procedurile privind activităţile de prelevare şi transplant de organe

Potrivit Parchetului General, în perioada 24 martie – 4 aprilie 2014, au fost audiaţi, în calitate de martori, mai multe persoane din cadrul Centrului de Operaţii Aeriene al Ministerului Apărării Naţionale şi al Serviciului de Ambulanţă Bucureşti – Ilfov.

De la Serviciul de Ambulanţă Bucureşti – Ilfov s-au primit şi analizat normele interne şi procedurile referitoare la desfăşurarea activităţilor de prelevare şi transplant de organe.

De asemenea, au fost analizate înregistrările video obţinute de la Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, imagini ce reprezintă momentele anterioare decolării.

Anchetatorii au precizat au mai fost cerut de la Institutul Clinic Fundeni, Spitalul Elias, Spitalul Sfânta Maria şi Spitalul Beiuş documentele privind raporturile juridice de muncă dintre aceste instituţii şi membrii echipei medicale. Totodată, aceştia au cerut de la Agenţia Naţională de Transplant normele interne şi procedurile referitoare la desfăşurarea activităţilor de prelevare şi transplant de organe.

Managerul SABI, audiat de procurori

În acest caz, pe 1 aprilie, directorul general al Serviciului de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov (SABIf), medicul Alice Grasu, a fost audiată de procurorii secţiei militare din Parchetul General. La ieşire, doctorul a precizat că a fost întrebată despre modul în care îşi desfaşoară activitatea serviciul de ambulanţă pe care îl coordonează.

Una dintre cauzele accidentului: vremea

„Se conturează faptul că un factor important care a dus la producerea accidentului au fost condiţiile meteorologice nefavorabile din timpul zborului”, se arată într-un comunicat de presă dat publicităţii de CIAS.

Mai mult, în raport se precizează că sistemul ELT care trebuia să trimită semnalul de urgenţă a fost montat corespunzător, dar antena sistemului era ruptă şi nu a fost găsită la locul accidentului.

„Sistemul ELT, tip ARTEX C406-2, a fost montat pe aeronava YR-BNP în aprilie 2007. Montarea sistemului s-a făcut conform buletinului emis de B-N GROUP LTD, NB-M-1705/19 APR 2007. În ceea ce priveşte sistemul ELT al aeronavei, comisia de investigaţie a CIAS ajunsă la locul accidentului a constatat că antena fir responsabilă cu emiterea semnalului de 406,025 MHz era ruptă de la baza acesteia, iar firul rupt al antenei nu a fost găsit la locul accidentului. De asemenea, comisia a constatat că LED-ul transmiţătorului se aprindea intermitent, semn că acesta era activat”, se arată în documentul citat.

Motivele pentru care avionul a fost tăiat şi luat de la locul accidentului

În comunicatul dat publicităţii, Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile relatează modul în care s-au desfăşurat cercetările la faţa locului.

„La locul producerii accidentului s-au deplasat investigatori CIAS, procurori de caz, ofiţeri de poliţie criminalişti, reprezentanţi ai asiguratorului aeronavei şi ai operatorului aerian (Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă – SSAvC). În continuare, după ce comisia numită de directorul general al Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile a încheiat procesul de investigaţie la faţa locului, s-a hotărât începerea etapei de dislocare a resturilor aeronavei”, se notează în comunicatul CIAS.

Astfel, „luând în considerare natura terenului accidentat şi împădurit, starea epavei, precum şi starea vremii şi prognoza meteo, s-a hotărât ca epava să fie secţionată, în vederea transportului. Secţionarea epavei s-a făcut de către subunitatea de descarcerare pusă la dispoziţie de către ISU, sub îndrumarea investigatorilor CIAS prezenţi la faţa locului. Operaţiunea de transport s-a efectuat atât sub supravegherea investigatorilor CIAS, cât şi a echipelor de jandarmi, care au asigurat permanent perimetrul de lucru”, se mai arată în document.

Adrian Iovan şi Aurelia Ion au murit în urma accidentului

Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa în accidentul aviatic produs pe 20 ianuarie, în Munţii Apuseni, într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba.

Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.

În urma accidentului aviatic, secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper a fost demis, în timp ce directorul general şi directorul de operaţiuni ai ROMATSA au demisionat. De asemenea, Ion Burlui a demisionat de la conducerea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă.

Tot în urma accidentului aviatic a demisionat din funcţie şi fostul ministru liberal de Interne Radu Stroe, care declara că la MAI nu s-a organizat celulă de criză şi că regretă că tragedia a avut loc în mandatul său.

Mai multe ştiri pe aceeaşi temă:

Directorul general al Serviciului de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov (SABIf), medicul Alice Grasu, a fost audiată de procurorii secţiei militare din Parchetul General, cu privire la dosarul accidentului aviatic din Munţii Apuseni.

Doctorul Sorin Ianceu, unul dintre cei patru medici care au mers în misiunea de prelevare de organe când a avut loc accidentul aviatic din Munţii Apuseni, îşi scoate la licitaţie cele două telefoane mobile distruse în urma tragediei. Banii pe care îi va primi vor fi donaţi şoferului autocarului implicat anul trecut în accidentul din Muntenegru, când 18 oameni au murit şi alţi 29 au fost răniţi.

Vremea a fost un factor important în producerea accidentului din Munţii Apuseni. Aceasta este concluzia preliminară a raportului întocmit de Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS).

Femeia care aştepta ficatul în momentul în care s-a petrecut accidentul aviatic din Munţii Apuseni, a murit, ea fiind înmormântată joi. Floarea Mihai, în vârstă de 62 de ani, era din Piteşti şi suferea de o boală incurabilă. Femeia a fost condusă pe ultimul drum la cimitirul Sfântul Gheorghe din Piteşti.

Investigatori ai Centrului pentru Siguranţa Aviaţiei Civile fac noi cercetări în zona în care s-a produs accidentul aviatic din Munţii Apuseni

Investigatori ai Centrului de Investigaţii şi Analiza pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) s-au dus duminică în zona în care pe 20 ianuarie s-a prăbuşit avionul medical în care şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi o studentă la medicină. Investigatorii încearcă să afle dacă din zona unde aeronava a aterizat forţat se puteau emite semnale pe baza cărora să fie localizată epava.

Accidentul aviatic din Apuseni. Parchetul General a început urmărirea pentru ucidere din culpă şi vătămare corporală

Procurorii Parchetului General au dispus, în cazul accidentului aviatic care a avut loc luna trecută în Munţii Apuseni, începerea urmăririi penale pentru ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi neglijenţă în serviciu. Aceştia au precizat că urmează să fie audiate persoanele care au coordonat zborul şi operaţiunile de alarmare, localizare şi căutare a victimelor.

Medicul Radu Zamfir, la Adevărul Live: Este posibil să le fi transmis ora, dar eu cred că am făcut tot ceea ce am putut

La 17 zile de la accidentul aviatic din Munţii Apuseni, chirurgul Radu Zamfira spus joi, în emisiunea „Adevărul Live“, că nu se consideră un erou. Trusa de prim ajutoraflată în aeronava medicală nu i-a fost de folos pentru a-i îngriji pe colegii răniţi.

Raportul Ministerului Transporturilor: Coordonatele comunicate de ISU ar fi fost obţinute cu ajutorul unor aplicaţii ale unui telefon mobil

Angajaţii ROMATSA ar fi primit, în două rânduri, un set de coordonate de la Inspectoratele pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Alba şi Cluj. Cu toate acestea însă, aceştia nu au putut să gestioneze formatul coordonatelor primite, potrivit unui raport realizate de Ministerul Transportului.

Unde a greşit Ramona Mănescu în cazul tragediei aviatice din Apuseni

Ministrul Transporturilor a ignorat Hotărârea de Guvern care o plasează pe Ramona Mănescu în fruntea listei celor obligaţi să se ocupe de accidentul aviatic din Munţii Apuseni. Apărarea ei a fost un Ordin de ministru, normă inferioară unei HG.

Dosarul în care este cercetat accidentul din Apuseni a fost preluat de procurorii militari. Aşa a anunţat procurorul şef al Curţii de Apel Alba Iulia, Augustin Lazăr, care a adăugat că în cazul accidentului există „suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor miniştri”. Ancheta arată că, în ziua tragediei, informaţiile primite de pe telefonul din reţeaua Orange al medicului Zamfir au fost folosite de angajaţii de la ISU abia după două ore.

Doctorul Sorin Ianceu, unul dintre supravieţuitorii accidentului aviatic din Munţii Apuseni, a explicat că într-unul din apelurile sale date la 112 i-a explicat operatorului locul exact în care s-a prăbuşit avionul pilotat de Adrian Iovan.

Sursa: adevarul.ro


populare
astăzi

1 Informații care dau fiori...

2 ALERTĂ România, condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro plus dobânzi fostului proprietar rus al rafinăriei RAFO Onești

3 VIDEO Priviți ce „drăcovenie” au scos americanii din „cutia cu maimuțe”

4 Dau și ceilalți? / O mare navă rusă s-a scufundat în Mediterană după o explozie la sala motoarelor / „Ursa Major” era „strategică” pentru Rusia

5 Băiatul lui Ștefan Bănică Jr. povestește cum a fost bătut și umilit: „Mi-a dat pumni în burtă, apoi se lua de mine: de ce plângi, ești fetiță?”