A început să pută a Rusia/Avionul „fantomă” a fost vândut de un lituanian unui vorbitor de rusă, cu puține zile înainte ca aeronava să survoleze spațiul aerian din mai multe state
Avionul „fantomă” care a survolat spațiul aerian din mai multe state și apoi găsit abandonat pe un aeroport închis din Bulgaria fusese vândut de directorul unui aerodrom din Lituania unui client vorbitor de rusă săptămâna trecută. De asemenea, aeronava ar fi de fapt un Piper PA-23, scrie aerotime .
Avionul neidentificat pare a fi un avion bi-motor Piper PA-23–250-Aztec, care a fost înregistrat anterior ca LY-LOO, potrivit postului lituanian de știri LRT. Astfel, sursa citată spune că aeronava a fost identificată greșit drept Beechcraft în știrile publicate de presa românească și maghiară.
Mica aeronavă aparținea directorului aerodromului Nida, Bronius Zaromskis, care susține că a vândut-o unui client neidentificat vorbitor de rusă săptămâna trecută în Panevezys, nordul Lituaniei.
Zaromskis a declarat presei locale că cei trei bărbați care au sosit să inspecteze avionul înainte de cumpărare nu erau cetățeni lituanieni.
„Nu pot ghici din ce țară erau. S-ar putea să fie ucraineni, poate români sau bulgari. Vorbeam cu unul dintre ei în limba rusă. Dar nu știu numele niciunuia dintre acești bărbați, nu m-a interesat”, a declarat fostul proprietar al avionului, citat de LRT.
„Am încercat să vând acel avion de ani de zile, nu aveam unde să-l depozitez, așa că mă bucur că cineva l-a cumpărat. Nu-mi amintesc numele companiei care a cumpărat-o”, a mai spus vânzătorul.
Oro Navigacija, o companie locală de stat care furnizează servicii de trafic aerian, comunicații, navigație și supraveghere în regiune, a declarat presei lituaniene că nu deține date legate de zbor, deși ar fi decolat din Lituania la 8 iunie 2022.
Reamintim că avionul bi-motor de mici dimensiuni care a survolat la joasă înălțime spațiul aerian al Ungariei, României, Serbiei și Bulgariei și a fost interceptat și escortat de avioane militare, deși Bulgaria nu a mai reușit să-l intercepteze, a fost găsit abandonat pe pista închisă a aeroportului de lângă orașul bulgar Târgoviște.
Avionul a aterizat fără permisiune în Ungaria, a realimentat în grabă și a decolat / Abia apoi ungurii l-au interceptat
Jurnaliștii din Ungaria relatează că avionul provine din Lituania și a aterizat forțat, fără permisiune, pe un aerodrom de lângă Debrețin, scrie Dehir.hu
Mai exact, avionul a aterizat fără aprobare pe aerodromul unui club aeronautic de la Hajdúszoboszló. Pasagerii din aeronavă au coborât și ar fi realimentat avionul din canistre scoase din interior. Până când poliția maghiară ar fi putut interveni, aeronava a decolat din nou.
După ce a decolat, la câteva minute după, avionul a fost interceptat de avioane de vânătoare maghiare.
Avion „fantomă” ce a survolat mai multe țări, nu avea plan de zbor și nu a răspuns la apelurile avioanelor militare
Ministerul Apărării spune că avionul a decolat din Ungaria, fără a avea un plan de zbor aprobat și fără a avea pornite mijloacele electronice de identificare de tip transponder, a fost interceptat în spațiul aerian al Ungariei de două aeronave militare ale Forțelor aeriene ungare.
În spațiul aerian românesc, aparatul a fost escortat de patru aeronave F-16, două americane și apoi două românești, dislocate de la Baza aeriană Fetești.
Ministrul Apărării Naţionale, Vasile Dîncu, a declarat joi, la Alba Iulia, că survolarea a spaţiului aerian al Ungariei, României şi Bulgariei de către o aeronavă bimotor reprezintă un incident „mai degrabă ciudat", o „lebădă neagră", susţinând că nu este „niciun motiv de îngrijorare" şi că nu a fost ceva care să pericliteze siguranţa naţională, transmite Agerpres.
Traseul avionului care a fost interceptat și deasupra României
Potrivit MApN, din datele disponibile la acest moment, aeronava bimotor de mici dimensiuni, tip Beechcraft, la bordul căreia se aflau două persoane, a decolat din Ungaria, din zona Debrețin, în jurul orei 17.30, fără a avea un plan de zbor aprobat și fără a avea pornite mijloacele electronice de identificare de tip transponder.
Ministerul Apărării prezintă traseul avionului:
- Aeronava a fost interceptată în spațiul aerian al Ungariei de două aeronave militare ale Forțelor Aeriene Ungare, de tip JAS 39 Gripen, la ora 17.38. Aeronava nu a răspuns interogărilor radio și nici semnalelor vizuale transmise de aeronavele militare.
- În jurul orei 17.49, aeronava a intrat în spațiul aerian al României, în zona Oradea, fiind însoțită de cele două aeronave militare maghiare, în baza acordului cross-border dintre România și Ungaria.
- La ora 17.58 aeronavele maghiare s-au întors către bază, ținta fiind preluată de două aeronave F-16 ale Forțelor Aeriene ale SUA, dislocate pe Baza 86 Aeriană Fetești, care se aflau în misiune de patrulare în spațiul aerian al României.
- Misiunea celor două aeronave americane a fost similară, de interogare radio, identificare vizuală și escortare a aeronavei țintă.
- La ora 18.36, aeronavele americane au solicitat aprobarea de revenire pe Baza 86 Aeriană, misiunea de poliție aeriană fiind preluată de două aeronave F-16 ale Forțelor Aeriene Române, decolate de pe aceeași bază aeriană.
- Aeronavele militare române au interceptat aeronava-țintă la ora 18.42 și au continuat misiunea de interogare și escortare. Aeronava țintă, care a continuat să nu răspundă interogărilor radio și semnalelor vizuale, a intersectat, în jurul orei 19.00, pentru un interval de aproximativ două minute și spațiul aerian al Serbiei, într-o zonă aflată între Drobeta Turnu Severin și Korbovo.
- În jurul orei 19.09, aeronava-țintă a traversat în spațiul aerian al Bulgariei. Cele două aeronave F-16 române au încheiat misiunea de poliție aeriană și au aterizat la Fetești în jurul orei 19.46.
- Forțele aerieneBulgare nu au mai reușit să-l intercepteze, dar au anunțat joi că au reușit să localizeze unde a aterizat avionul, cu ajutorul ministerului de interne.