A început procesul lui Martin Winterkorn, fostul director executiv de la Vokswagen, în scandalul „Dieselgate”
Fostul șef al Volkswagen a apărut în fața instanței acuzat de fraudă, manipulare a pieței și sperjur, la nouă ani după ce s-a descoperit că producătorul auto a trucat testele de emisii.
Martin Winterkorn, fost director executiv al Volkswagen FOTO: X
Martin Winterkorn era director executiv al companiei germane în 2015, când aceasta a fost implicată într-un scandal care a provocat o undă de șoc în întreaga industrie.
S-a dovedit că societatea a manipulat în mod deliberat controalele oficiale privind emisiile, construind mașini care puteau trece testele de laborator, dar care produceau niveluri ilegale de poluare în timpul utilizării zilnice, scie bbc.com.
Marți a început procesul lui Winterkorn. Acesta neagă acuzațiile.
„Clientul nostru nu a fraudat sau nu a făcut rău nimănui, nu a lăsat în mod deliberat piața de capital în întuneric pentru ca investitorii să fie prejudiciați și a spus adevărul comisiei de anchetă”, au declarat avocații săi.
Așa-numita afacere „dieselgate” a izbucnit în septembrie 2015, când Agenția pentru Protecția Mediului din SUA a acuzat Volkswagen că a instalat software ilegal pe mașinile diesel.
Aceasta s-a transformat într-unul dintre cele mai mari scandaluri corporative pe care le-a văzut vreodată Germania și a declanșat un impuls politic în favoarea vehiculelor electrice care a avut un efect profund asupra industriei din întreaga lume.
Fostul director general este acuzat că a înșelat în mod deliberat clienții și acționarii Volkswagen, precum și politicienii germani. Dacă va fi găsit vinovat, bărbatul în vârstă de 77 de ani riscă până la 10 ani de închisoare.
Afacerea își are originea într-un efort al constructorului auto de a crește vânzările în America de Nord, în special în ceea ce privește mașinile diesel - pe care le-a comercializat drept „diesel-uri curate”.
Realitatea, însă, era că acele mașini nu erau curate. Compania se străduia să își facă motoarele să respecte standardele stricte de emisii din SUA, menținând în același timp performanțele ridicate și fiabilitatea.
Soluția găsită de inginerii săi a fost să dezvolte așa-numitele „dispozitive de invalidare”. Acestea erau programe software care recunoșteau când o mașină era testată în laborator și activau controlul emisiilor, astfel încât mașina să poată trece testele.
Când mașina era pe șosea, le dezactiva din nou pentru a crește performanțele.
Ulterior, s-a dovedit că escrocheria funcționa din 2006 și că peste nouă milioane de vehicule din Europa și America de Nord au fost echipate cu acest software.
Au fost afectate mărci din întregul imperiu corporativ Volkswagen, inclusiv Audi, Porsche, Seat și Skoda, precum și Volkswagen însuși.
Volkswagen a trebuit să plătească amenzi mari, să recheme autovehiculele în service și să despăgubească consumatorii. Afacerea a costat-o peste 30 de miliarde de euro.
Winterkorn, care a fost director executiv din 2007, a demisionat la câteva zile după ce scandalul a ieșit la iveală. Pus sub acuzare în 2019, acesta urma să fie judecat în 2021 alături de alți directori, însă procedurile au fost amânate din cauza îngrijorărilor legate de sănătatea sa.
Două dintre acuzațiile împotriva sa au fost formulate de procurorii din Braunschweig, în apropiere de sediul central al Volkswagen din orașul Wolfsburg din Saxonia Inferioară.
Aceștia l-au acuzat de fraudă, deoarece cumpărătorii au fost „înșelați cu privire la caracteristicile” mașinilor pe care le achiziționau și s-au confruntat cu pierderi colective de sute de milioane de euro ca urmare a scandalului.
De asemenea, el a fost acuzat de manipulare a pieței, după ce nu ar fi informat investitorii cu privire la softul de trucare a emisiilor după ce a aflat de existența acestuia.
O altă acuzație provine de la biroul procurorului din Berlin. Acesta l-a acuzat pe Winterkorn că a depus mărturie falsă în fața unei comisii parlamentare care investiga scandalul în 2017.
Președintele Volkswagen, Hans Dieter Poetsch, și fostul șef al mărcii, Herbert Diess, au fost ambii acuzați de manipularea pieței. Dar aceste acuzații au fost retrase după ce compania a fost de acord să plătească o amendă de 9 milioane de euro
Fostul director executiv al Audi, Rupert Stadler, a primit o amendă de 1,1 milioane EUR și o pedeapsă de 21 de luni de închisoare cu suspendare, după ce a recunoscut frauda prin neglijență în legătură cu rolul său în această afacere.
Toți au fost inculpați în Germania. În schimb, fostul inginer Oliver Schmidt a fost judecat în SUA. El a fost condamnat la șapte ani de închisoare în 2017, dar a fost eliberat în 2021.
Winterkorn a plătit deja 11 milioane EUR fostei sale companii ca parte a unei înțelegeri în legătură cu scandalul.
Sursa: adevarul.ro