71% dintre şoferi, deranjaţi dacă valoarea reparaţiei prin RCA ar fi mult mai mare decât în regie proprie (sondaj)

71% dintre şoferi, deranjaţi dacă valoarea reparaţiei prin RCA ar fi mult mai mare decât în regie proprie (sondaj)

Aproape trei sferturi (71%) dintre şoferii intervievaţi ar fi deranjaţi dacă, în cazul unui accident de circulaţie, valoarea reparaţiei despăgubită de poliţa de asigurare RCA a vinovatului ar fi cu mult mai mare decât costul aceleiaşi reparaţii efectuate fără asigurare, potrivit unei cercetări sociologice realizate pentru UNSAR de către IRES.

Mai mult, impactul costului mai ridicat al reparaţiilor despăgubite din poliţa RCA faţă de cel al unei reparaţii fără RCA asupra evoluţiei primelor de asigurare este un motiv de îngrijorare pentru 85% dintre şoferi (+3 puncte procentuale faţă de 2019).

"În acest context, peste jumătate dintre respondenţi (55%) cunosc faptul că pot încasa despăgubirea direct de la asiguratorul RCA fără obligativitatea reparaţiei vehiculului, în cazul în care sunt păgubiţi într-un accident de vehicule. Totuşi, rămâne un procent important de 45% dintre şoferi care încă nu ştiu acest lucru", arată cercetarea realizată pentru Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) de către IRES.

Potrivit sondajului, unele măsuri sunt considerate benefice de către majoritatea şoferilor intervievaţi (94%), respectiv publicarea anuală, cu titlu informativ, de către o autoritate competentă a unor preţuri de referinţă pe piaţa de reparaţii auto, pentru a limita practicarea unor preţuri exagerate. Totodată, o altă măsură benefică este publicarea anuală, cu titlu informativ, de către o autoritate competentă a unor preţuri de referinţă privind închirierea autovehiculelor primite la schimb de persoane păgubite RCA.

"Subliniem încă o dată că industria de asigurări susţine introducerea unui tarif de referinţă pentru reparaţiile auto, cu titlu informativ, şi nu impunerea unei plafonări a tarifelor aferente reparaţiilor auto. Aceste preţuri, introduse cu titlu orientativ, ar ajuta consumatorii să fie mai bine informaţi cu privire la costurile implicate, în cazul în care ar fi păgubiţi RCA. În plus, ar putea limita anumite derapaje existente pe piaţa reparaţiilor auto", au mai precizat reprezentanţii UNSAR.

Marea majoritate a celor care conduc un autovehicul (67%) se consideră bine sau foarte bine informaţi cu privire la asigurările RCA. În schimb, 55% dintre respondenţi îşi autoevaluează gradul de informare cu privire la asigurările facultative CASCO drept scăzut, în timp ce 45% dintre şoferi au un grad ridicat de informare potrivit unei noi cercetări sociologice realizate pentru UNSAR de către IRES .

În ceea ce priveşte asigurările obligatorii RCA, peste jumătate dintre cei intervievaţi (54%) se consideră bine informaţi, iar 13% foarte bine informaţi. La fel ca în 2019, proporţiile celor care consideră că au un grad ridicat de informare cresc o dată cu înaintarea în vârstă şi pe măsură ce nivelul de educaţie sau de venit este mai ridicat, dar şi în rândul celor din mediul urban.

"Este important ca românii să fie corect informaţi în ceea ce priveşte asigurările, mai ales în contextul în care introducerea decontării directe obligatorii va marca o schimbare de paradigmă pentru şoferi. Susţinem iniţiativele autorităţilor şi punem la dispoziţie expertiza noastră şi a membrilor noştri pentru a avea un cadru legislativ adecvat. În acelaşi timp, vom continua să dezvoltăm noi campanii de informare a consumatorilor cu privire la asigurările auto, riscurile de accident, prevenţia la volan şi nu numai", au declarat reprezentaţii UNSAR.

Totodată, studiul relevă un nivel ridicat de interes în rândul populaţiei cu privire la valoarea despăgubirii achitate de asigurător în cazul unei daune: 57% dintre şoferi sunt foarte interesaţi, iar 35% sunt interesaţi. În acelaşi timp, 88% dintre respondenţi s-ar simţi nedreptăţiţi în situaţia în care despăgubirea solicitată de unitatea reparatoare asiguratorului ar conţine servicii facturate de care nu au beneficiat.

Potrivit celor mai recente date ale ASF, industria de asigurări a plătit în fiecare zi din primele 9 luni ale anului 2020, numai în baza poliţelor RCA, despăgubiri de aproape 1,8 milioane de euro, în timp ce a gestionat un total de 9,1 milioane de contracte RCA, respectiv 4,7 milioane de poliţe exprimate in unităţi anuale.

În plus, în ciuda restricţiilor de circulaţie impuse anul trecut ca urmare a pandemiei, numărul dosarelor de daună deschise pe RCA în primele 9 luni ale anului 2020 a scăzut cu 7,64%.

În primele 9 luni ale anului precedent, conform ASF, prima medie RCA a scăzut cu 1% faţă de aceeaşi perioadă din 2019, în timp ce dauna medie a urcat cu 6%. Din păcate, în această perioadă, unul dintre cei mai importanţi indicatori ai industriei de asigurări, rata daunei aferentă segmentului RCA, a crescut cu peste 4 puncte procentuale faţă de aceeaşi perioadă din 2019, până la 84,61%.

Înfiinţată în 1994, UNSAR - Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România reprezintă 20 de companii de profil. Acestea deţin o pondere de aproximativ 80% din piaţa locală de asigurări. Activitatea UNSAR are drept obiectiv apărarea şi reprezentarea intereselor asigurătorilor şi reasigurătorilor din România, participarea la îmbunătăţirea cadrului legislativ în domeniul asigurărilor, promovarea activităţii de asigurări în România şi promovarea dezvoltării cât mai durabile a industriei de profil pe plan intern şi internaţional.

Înfiinţat în 2009, Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie - IRES activează pe piaţa de cercetare din România şi funcţionează ca un think tank independent, o parte dintre studiile şi proiectele pe care le dezvoltăm fiind dedicate optimizării politicilor publice în diferite domenii ale societăţii româneşti. AGERPRES


populare
astăzi

1 Informații care dau fiori...

2 ALERTĂ România, condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro plus dobânzi fostului proprietar rus al rafinăriei RAFO Onești

3 VIDEO Priviți ce „drăcovenie” au scos americanii din „cutia cu maimuțe”

4 Dau și ceilalți? / O mare navă rusă s-a scufundat în Mediterană după o explozie la sala motoarelor / „Ursa Major” era „strategică” pentru Rusia

5 Băiatul lui Ștefan Bănică Jr. povestește cum a fost bătut și umilit: „Mi-a dat pumni în burtă, apoi se lua de mine: de ce plângi, ești fetiță?”