19 ani de la lansarea Facebook. Istoria celei mai utilizate platforme de socializare din lume
„Facebook” este, fără îndoială, una dintre cele mai recognoscibile aplicații de socializare secolului XXI. În urmă cu 19 ani, pe 4 februarie 2004, Mark Zuckerberg, student la Harvard, lansează ceea ce pe atunci era cunoscut sub numele de „The Facebook”.
FOTO: EPA-EFE
În 2023, pe rețeaua socială Facebook au cont aproximativ 4,6 miliarde de oameni și în jur de 2,9 miliarde de utilizatori sunt activi lunar.
Conform ultimelor date, 54% dintre utilizatori sunt bărbați și 46% sunt femei. Chiar dacă mai mulți bărbați sunt înregistrați pe Facebook, femeile folosesc cel mai des platforma.
Potrivit statisticilor, în fiecare zi sunt încărcate pe Facebook aproximativ 350 de milioane de poze. În fiecare oră sunt încărcate în medie 15 milioane de imagini, adică 250.000 pe minut și peste 4.000 în fiecare secundă, potrivit truelist.co.
Începutul platformei de socializare
Drumul lui Zuckerberg către ceea ce este astăzi Facebook a început în 2003 când a dezvoltat un program online numit Facemash, notează FOX News.
Conceptul se învârtea în jurul ideii că studenții puteau evalua gradul de frumusețe al colegilor de facultate, potrivit Britannica.
Site-ul a fost considerat inițial un succes - cu 450 de studenți care s-au alăturat de la bun început.
Cu toate acestea, Facemash a încălcat o politică a universității - și a fost închis după doar două zile.
Zuckerberg a remarcat succesul rapid al Facemash și a decis să lanseze un alt site pentru studenții de la Harvard, numit The Facebook, în februarie 2004.
Acest site intrigant era diferit - permițând studenților să posteze fotografii și informații despre ei înșiși.
Popularitatea a crescut - iar site-ul a fost în curând extins pentru a include studenții de la Yale și Stanford.
În primele patru luni de la punerea în funcțiune a site-ului, mai mult de 250.000 de studenți erau pe The Facebook - cuprinzând peste 34 de școli, potrivit Britannica.
Până la sfârșitul anului 2004, Facebook avea peste un milion de utilizatori - iar Zuckerberg a renunțat la Harvard pentru a conduce afacerea.
Succesul a continuat atunci când platforma a introdus o funcție de etichetare și încărcarea nelimitată de fotografii - și a redus vârsta de înscriere la 13 ani.
Facebook a reușit, de asemenea, să își monetizeze aplicația încă de la început, permițând companiilor să cumpere spațiu publicitar în cadrul site-ului.
De-a lungul anilor, Facebook - cu sediul în Menlo Park, California - s-a confruntat cu reacții negative pentru lipsa de confidențialitate și pentru că a vândut datele utilizatorilor, potrivit History.com.
Povestea fondării Facebook și a drumului său timpuriu și complicat spre succes a fost transformată într-un film în 2010, cu actorul Jesse Eisenberg și Justin Timberlake în rol principal - numit „The Social Network”.
Compania lui Zuckerberg, Facebook, Inc. deține astăzi mai multe companii, precum Instagram, WhatsApp, Messenger și altele.
De la Facebook la Meta
În octombrie 2021, Facebook, Inc. a anunțat că numele companiei-mamă se va schimba în Meta Platforms - făcând aluzie la o experiență de realitate virtuală pentru utilizatorii de pe platformele sale, potrivit Britannica.
„Astăzi suntem văzuți ca o companie de social media, dar în ADN-ul nostru suntem o companie care construiește tehnologie pentru a conecta oamenii, iar metaversul este următoarea frontieră, așa cum erau rețelele sociale când am început”, a spus CEO-ul Meta, Mark Zuckerberg.
„În metavers, vei putea face aproape orice îți poți imagina să te întâlnești cu prietenii și familia, să lucrezi, să înveți, să te joci, să faci cumpărături, să creezi experiențe noi. În acest viitor, te vei putea teleporta sub formă de hologramă pentru a fi la birou, la un concert cu prietenii sau în sufrageria părinților tăi”, a punctat Zuckerberg.
Scandalul Cambridge Anaylica și alte controverse
De-a lungul timpului, rețeaua de socializare Facebook fost acuzată că a contribuit la dezinformare și la influențarea alegerilor.
Cel mai mai mare scandal în care a fost implicat Facebook a fost în 2018, când s-a aflat că o companie de analiză a datelor, Cambridge Anlytica, a folosit datele colectate de la Facebook pentru a influența alegerile prezidențiale din SUA, potrivit businessinsider.com .
Scandalul Cambridge Anaylica nu a afectat, însă, numărul utilizatorilor Fcebook la nivel global, aceștia crescând cu 9% în 2018.
Un alt scandal a fost în 2014, când rețeaua socială a fost acuzată că în 2012 a efectuat teste psihologice pe 70.000 de participanți fără ca aceștia să-și dea acordul.
Experimentul presupunea eliminarea anumitor știri pe care utilizatorii le primeau, cu scopul de a le observa reacția din mediul online.
Tot pe fondul dezinformării, în 2016, în urma alegerilor prezidențiale din SUA, compania Facebook a fost acuzată că a promovat știri false. În urma unui raport întocmit de Buzzfeed, s-a descoperit, că în perioada alegerilor se postau mai multe știri false pentru a dezinforma publicul.
În 2019, Federal Trade Comission a amendat Facebook cu 5 miliarde de dolari pentru încălcarea confidențialității utilizatorilor.
În ianuarie 2020, cu puțin timp înainte de alegerile prezidențiale din SUA, Facebook a anunțat că nu va verifica campaniile care se fac pentru alegerea politicienilor, permițându-le astfel să publice postări care ar putea conține informații greșite.
Sursa: adevarul.ro