Din Parchet în Parchet, contractul Bechtel de negăsit
Contractul original Bechtel a dispărut. Vorbim de un contract cu rang de secret de stat care a costat statul român 1,5 miliarde de euro. La un an de la sesizarea dispariţiei acestui contract, dosarul Bechtel este plimbat între Parchete.
De la Parchetul General a ajuns, în octombrie anul trecut, la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sector 1. În luna iulie a acestui an a fost trimis la Parchetul de pe lână Judecătoria Sector 5.
Ştiriflux.ro a întrebat la Parchetul General care este stadiul anchetei privind originalul pierdut al contractului Bechtel. Atunci am aflat că dosarul nu a stat la Parchetul General nici măcar o lună.
Astfel, ni s-a răspuns că dosarul Bechtel nu mai este la Parchetul General, a ajuns la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1. „Ca urmare a solicitării pe care aţi adresat-o instituţiei noastre,vă comunicăm faptul că dosarul la care faceţi referire a fost declinat la data de 08.10.2013 la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sector 1 Bucureşti, context în care urmează să vă adresaţi acestei unităţi”, se arată în răspunsul Parchetului General.
Ei bine, dosarul Bechtel a stat la această instituţie 10 luni. Mai apoi a ajuns la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 5. „ Prin Ordonanţa procurorului nr. 14236/P/2013 din 24.07.2014 PJS1 a dispus declinarea competenţei de soluţionare a cauzei în favoarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Sector 5”, se arată în răspunsul adresat ştiriflux.ro.
Faptul că un dosar care ar trebui să elucideze pe ce s-au plătit 1,5 miliarde de euro este plimbat între cele mai mici entităţi de investigare, ridică serioase semne de întrebare.
Care sunt motivele acestor tergiversări? Cine plăteşte, totuşi, pentru un contract atât de păgubos?
Scurt istoric
Bechtel ne-a costat 1,5 miliarde de euro şi doar 54 de kilometri de autostradă au fost finalizaţi, din totalul de 415 de kilometri. Astfel, Bechtel a construit în România cu 28 de milioane de euro kilometrul de autostradă. Milioane de euro s-au plătit numai pentru instalarea şantierului. Mai mult, statul român plătea companiei americane chiar şi utilajele care staţionau.
Bechtel a revenit în atenţia publică anul trecut, când, în luna mai, contractul era reziliat. În lipsa originalului. Practic, a fost reziliat doar tronsonul Suplacu de Barcău – Borş. Asta pentru că, încă din 2011, Bechtel a fost renegociat, rămânând doar cu cei 64 de kilometri din vestul ţării, sector pe care se angajaseră să îl construiască în standardele de cost adoptate de ţara noastră.
După reziliere, statul român a plătit companiei americane daune de 37 de milioane de euro. Ulterior, Dan Şova, pe atunci ministru delegat pentru proiectele de infrastructură, a publicat contractul Bechtel pe site-ul instituţiei. Surpriză, însă! Pe site-ul DPIIS lipsea cu desăvârşire tocmai primul contract, şi anume cel semnat în 2003. La scurt timp, fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, i-a cerut lui Dan Şova să publice contractul semnat de Adrian Năastase în 2003, indicându-i acestuia camera şi etajul din Ministerul Transporturilor unde se aflau documentele. Dan Şova a afirmat în continuare că nu este de găsit.
În august, fostul ministru pentru proiectele de infrastructură a facut plangere penală la DNA pentru dispariţia exemplarului original al contractului cu Bechtel. În octombrie 2013, plângerea penală depusă de Dan Şova a fost trimisa la Parchetul General. Procurorii Directiei Naţionale Anticorupţie (DNA) şi-au declinat competenţa în acest caz, trimiţând dosarul spre instrumentare la Parchetul General.
Sursa: stiriflux.ro