Unifarm, adaos de 71% când a vândut statului
Pe 2 iulie 2020, inspectorii Curții de Conturi au finalizat raportul de control nr.938 prin care au scos la iveală jaful făcut în numele pandemiei de coronavirus. Guvernul a alocat din fondul de rezervă o sumă 16,5 milioane lei pentru ca Ministerul Sănătății să achiziționeze echipamente medicale de protecție pentru a fi distribuite gratuit Republicii Moldova.
Conform documentului citat, ministerul nu a monitorizat derularea contractului de achiziție pentru ajutorul umanitar către Republica Moldova, astfel că Adrian Ionel, directorul companiei Unifarm în acea perioadă, a cumpărat echipamente medicale de protecție la prețuri supraestimate pe care le-a revândut ministerului cu un adaos comercial de 71%, deși adaosul comercial mediu practicat de Unifarm era în medie de 12,9%.
„CN UNIFARM SA a procedat la vânzarea măștilor în cauză către Ministerul Sănătății cu un adaos comercial superior, respectiv de 71%, comparativ cu adaosul comercial mediu de 12,90% practicat de către companie la comercializarea către alți clienți a produselor specifice combaterii pandemiei cu coronavirus în perioada 15.03-15.05.2020 și cu adaosul de 9,17% practicat de CN UNIFARM SA la comercializarea produselor măști FFP2 KN 95 către alți beneficiari, ceea ce a condus la achiziția unor produse la prețuri superioare și la angajamente suplimentare în valoare de 2.875 mii lei”, se menționează în raport.
Principalele nereguli
Raportul Curții de Conturi arată neregulile constatate derulate în procedura de achiziție de echipamente de protecție medicale pentru Republica Moldova. Astfel, s-a constatat că „au rezultat 40 neconcordanțe și nereguli în documentele întocmite aferente acțiunii de ajutor umanitar pentru Republica Moldova”:
- nereguli în ceea ce privește desfășurarea cronologică a operațiunilor, astfel: documente emise/operațiuni efectuate înainte de semnarea și vizarea contractului pentru control financiar preventiv propriu, și respectiv, înainte de vizarea pentru control financiar preventiv propriu a propunerilor de angajare a unei cheltuieli în limita creditelor de angajament și a angajamentului bugetar individual;
- diferențe în ceea ce privește componentele/prețul unitar al componentelor sistemului de izolare și transport al personalului contaminat cu agenți biologici, înscris în factură și, respectiv în oferta tehnică și financiară parte a contractului;
- informațiile tehnice oferite de furnizor care nu sunt constante, referitoare la durata de exploatare a sistemului de izolare și transport al personalului contaminat cu agenți biologici.